BEELDENDE EN AUDIOVISUELE KUNSTEN
kinderen/jongeren
vakken en uurroosters

Heeft u een kleine Picasso in huis, die graag zijn handen vuil maakt en alles wil onderzoeken ?

Dan zorgen wij dat deze creatieveling voldoende prikkels, begeleiding en bevestiging krijgt om met kriebelende handen en uitgespoelde ogen naar onze zotte wereld te kijken.

Diverse technieken worden uitgeprobeerd.

Nieuwsgierigheid en verrassing gaan hier hand in hand. 

Alles kan en niets is « mis ».

We leren van elkaar en maken er vooral een vrolijke boel van.

 

Het hiervoor vereiste materiaal per leerling zal in september worden meegedeeld.

Lichten uit, spots aan...de camera loopt!

Vertrekkend vanuit onze eigen kijk op de wereld, werken we van stilstaande naar bewegende beelden.

We maken analoge en digitale kunstwerkjes. Met de focus op animatiefilm en film leren we diverse techieken zoals klassieke animatie of tekenfilm, leganimatie, kleianimatie, pixillatie, schaduwspel, stop-motion en live-actionfilm.

Als een echte filmmaker leren we regisseren, scenario's schrijven, storyboards maken, fotograferen, decors bouwen, beelden bewerken, belichtingstechnieken, monteren, geluid opnemen en zo veel meer. Heb je een fijne motoriek, kan je je waanzinnig goed concentreren, heb je een engelengeduld en werk je even graag digitaal als analoog? Dan is deze richting op je lijf geschreven! Welkom in de wondere wereld van audiovisueel atelier

Observeren:

Wie kan kijken kan tekenen.

Hoe zit het beeld in elkaar ?

Wat gebeurt er in het beeld dat je voor je ziet ?

Hoe kan je dat vertalen naar een eigen beeld ?

 

Materiaalkennis:

Wat is (acryl) verf eigenlijk? 

Wat is klei en op welke temperatuur moet je het bakken ?

Hoe kan je een gedetailleerd prentje met een schaar heel nauwkeurig uitsnijden ?

Hoe maak je een wasbak met een kraan in miniatuur? ...

 

Kleurkennis:

Wat is het verschil tussen Pruisisch blauw en ultramarijn blauw ?

Hoe maak je nieuwe kleuren die er net zo fris uitzien als in een potje?

Hoe maak je een kleurenfamilie?

Welke kleuren maken ruzie met elkaar?

Welke kleuren zijn sterk?

Welke kleuren zijn zwak?

 

Opdrachten: 

Binnen de grenzen van de opdracht, trachten de leerlingen een eigen stijl en vormentaal te ontwikkelen.

 

Het hiervoor vereiste materiaal per leerling zal in september worden meegedeeld.

beeldatelier 3e graad

audiovisueel atelier 3e graad

Je stroomt telkens in op leeftijd. Als je bijvoorbeeld 12 jaar oud bent, zal je beginnen in het 1e jaar van de 3e graad.

In de 2e graad kan men kiezen uit 2 opties: beeldatelier of audiovisueel atelier.

1e graad

2e graad

3e graad

Als tiener wil je zelfstandiger kunnen werken en jezelf kunnen zijn.

In het beeldatelier van de 3de graad, krijg je meer soepelheid in het kiezen van opdrachten.
Je bepaalt zelf hoe lang je aan een project werkt.
Wie snel werkt kan veel opdrachten invullen,

wie langzamer werkt kan minder opdrachten invullen maar ze meer uitdiepen.
Het doel is om op ontdekking te gaan naar jezelf

— via de kunstwereld—


Wie ben jij ? 

Wat doe jij graag ?

Wat heb jij hiervoor over ?

 

Alle hedendaagse en oude technieken worden hierbij aangereikt.

 

In dit atelier bouwen we verder op de kennis die we leerden in de 2e graad. We gaan samen op zoek naar je eigen identiteit als filmmaker. 

Welke techniek en stijl past het best bij jouw persoonlijkheid of bij het thema? Nu je al heel wat animatie- en filmtechnieken onder de knie hebt, kan je gaan spelen met de grenzen van de opracht. Laat je inspireren, daag jezelf uit en experimenteer.

Af en toe haalt de leerkracht je uit je comfortzone, soms een beetje beangstigend maar als je doorzet ontstaat er vaak verwondering en bewondering!

 

Heb ik dat zelf bedacht?

Kan ik dit echt?

Hier wil ik meer van proeven!

...en zo ontwikkel je een eigen stijl.

Heb je een fijne motoriek, kan je je waanzinnig goed concentreren, heb je een engelengeduld en werk je even graag digitaal als analoog? Dan is deze richting op je lijf geschreven! Welkom in de wondere wereld van audiovisueel atelier